عطر و ادکلن

الفبای روایح در عطرسازی

الفبای روایح

ناتوانی زبان ما در درک کامل تفاوت‌های ظریف رایحه می تواند بسیار ناامید کننده باشد. ما رایحه‌ها را با یک مکان، یک خاطره و یا یک طعم مرتبط می‌کنیم. اما بیشتر مردم تلاش می‌کنند تا بو را با شرایط خاص توصیف کنند. عطرسازان و متخصصان حرفه‌ای عطر با آموزش استفاده از اصطلاحات خاص و الفبای روایح برای تعریف عطرها، در برخی از مشکلات ارتباطی غلبه می‌کنند. اغلب این زبان به پیشخوان های عطر راه پیدا می کند، اما بدون توضیح، اغلب بی معنی است. چه کسی تا به حال حدس زده است که «آروماتیک» در اصطلاح عطرسازی به معنای نت‌های سبز، کافوردار و گیاهی است؟ برخلاف «داشتن عطر»، همانطور که یک فرهنگ لغت آن را ‌تعریف می‌کند؟ یا چگونه می توان بالزامیک، آلدهیدیک و گل‌آرایی را تعریف کرد؟

A
Accord

آکورد ترکیبی از دو یا چند ماده متفاوت است که جلوه‌ای بدیع ایجاد می‌کند که بوی بسیار متفاوتی با موادی که به تنهایی تجربه می‌شوند، دارد. شخصیت یک عطر با هماهنگی اصلی آن مشخص می شود. به عنوان مثال، هماهنگی بین نعناع هندی و یک نت پنبه ای به تیری موگلر آنجل، ادو پرفیوم پرادا و شنل کوکو مادمازل شخصیت متمایز آنها را می دهد.

Aldehydes

آلدهید

آلدهیدیک یک اصطلاح عمومی در الفبای روایح است که معمولا به نت های فلزی و نشاسته ای اشاره دارد. بسیاری از عطرهای مدرن حاوی آلدئید در مقادیر زیاد نیستند، زیرا به نظر می رسد قدیمی هستند، اما وجود ردپایی می تواند جلوه درخشان زیبایی به ارمغان بیاورد. به عنوان مثال، شکوفایی آلدهیدی در نت‌های ابتدایی لالیک انکر نویر پور ال، این ترکیب اسمانتوس و رز را روشن می‌کند. با این حال، آلدئیدها به نت های نشاسته ای و مومی محدود نمی شوند. سینامالدئید مسئول رایحه دارچین است. بنزالدئید بوی خوش بادام تلخ می دهد. وانیلین احتمالاً رایج ترین ماده آلدهیدی است که در عطرسازی استفاده می شود و بوی شیرین و کرمی دارد.

کهربا و عنبر – برخی از کهرباها بالزامیک و شیرین هستند ،  برخی خشک و چوبی (آبی روشن دولچه و گابانا) و برخی دیگر، به ویژه مواد موجود در خانواده عنبر، حیوانی و دریایی هستند .

Animalic

یک اصطلاح عمومی در الفبای روایح برای توصیف رایحه‌هایی با منشأ حیوانی مانند برخی از انواع مشک (گوزن مشک)، سیوه (راسو) و کاستوریوم (بیور) است .  امروزه مواد حیوانی با مواد مصنوعی جایگزین شده اند و اصطلاح حیوانی می تواند به طور گسترده تری به کار رود. برخی از گیاهان نیز دارای خصوصیات حیوانی هستند. روغن کاستوس بوی موی کثیف و چربی گوشت گوسفند می دهد. روغن زیره که از دانه های خشک شده گیاه زیره به دست می آید گرم و عرق آور است.

Aromatic

نت های کافور سبز موجود در گیاهانی مانند اسطوخودوس، رزماری و مریم گلی. نت های ابتدایی دیور ادو ساواژ، کارون پور اون هوم و گرلن هابیت روژ این ایده را نشان می دهند.

B
Balsamic

رایحه شیرین و سنگین که شیره چسبناک را به یاد می آورد. اگر سرکه بالزامیک و بالزامیک را با هم مرتبط می‌دانید، کاملاً درست عمل می‌کنید—سرکه بالزامیک کهنه شده در چله‌ای چوبی دارای ویژگی شیرین، غلیظ و تیره نت‌های بالزامیک در عطرسازی (بنزوئین، استایراکس، بلسان تولو، بلسان پرو) است

Butyric

آیا بوی کره ای که مدت زیادی در یخچال مانده است را می شناسید؟ در الفبای روایح این یک بوی بوتیریک است . اسید بوتیریک که از یک کلمه یونانی برای “کره” گرفته شده است در طعم دهنده ها و همچنین عطرها استفاده می شود. در مقادیر کم، می تواند یک اثر خوش طعم بسیار شگفت انگیز ایجاد کند، اما به طور کلی، اگر یک عطر بوی کره ترش داد، مشکلی پیش آمده است.

C
Camphorous, camphoraceous

رایحه تند و خنک مرتبط با کافور، ماده ای است که به صورت مصنوعی یا مشتق شده از منابع طبیعی مانند لورل کافور ساخته شده است. نت های کافور در بسیاری از روغن های گیاهی مانند اکالیپتوس و اسطوخودوس و همچنین در گیاه پاتچولی وجود دارد

Chypre

خانواده عطری بر پایه تداخل نت های مرکبات، گل، خزه و کهربا است. این عطرها در دوره امپراتوری روم مورد استفاده قرار می گرفتند و پودر مبتنی بر خزه بلوط به نام چیپر نیز در زمان ماری آنتوانت مد بود.

Cool

برخی از عطرها به دلیل ارتباط با طراوت و مناظر دریایی احساس خنکی دارند، در حالی که برخی دیگر به لطف موادی مانند نعناع یا پاتچولی، احساس خنکی واقعی دارند. کارتیه رودستر با نت نعنایی تازه‌اش جلوه‌ای خنک دارد

Creamy

برخی از عطرها به لطف دوزهای زیاد وانیل، مشک و نت های شیری بوی کرم دارند. به عنوان مثال : زمین های وانیلی کوتی یک عطر وانیلی خامه ای آشنا است. نقطه مقابل آن احساس خشکی و تیز است، مشابه حسی که کهربا در پایه پاکو رابان بلک ایجاد می‌کند .

F
Fatty, Unctuous

یک اصطلاح فرانسوی برای تصویری از ضخامت و سنگینی ، ( گراس ) است . چربی، ویژگی است که اغلب در عطرهای کلاسیک پیدا می کنید. . این کیفیت اغلب توسط مواد خام طبیعی، به ویژه اسانس های گل، ایجاد می شود. ژان پاتو جوی عطری غلیظ است، زیرا حاوی مقادیر زیادی گل رز و یاس است

Floralcy

یک اصطلاح اصطلاحی به این معنی که یک عطر یک عنصر گلی یا یک ویژگی گل دارد. گاهی اوقات به معنای یک احساس گلی انتزاعی است که به یک گل خاص اشاره نمی کند. این می تواند یک جلوه درخشان مانند: کریستین دیور، جاادور یا تاری مانند : کیتی پری پور باشد

G
Gourmand

رایحه ای خوراکی دارد  و یادآور دسر ، وانیل، کارامل، بادام برشته شده، آب نبات پنبه، شکلات و گل ختمی است که از شناخته شده ترین نت های لذیذ هستند.  تیری موگلر آنجل از ترندهای لذیذ است، اما بسیاری از لانچ های زنانه امروزه نوعی جلوه لذیذ دارند

H
Herbal vs Grassy

رایحه ای شبیه گلوله پروانه که به مقدار زیاد در یاس، شکوفه پرتقال و گل سرخ وجود دارد. ایندول گاهی اوقات به عنوان مدفوع توصیف می شود، در حالی که در محصولات پوسیدگی وجود دارد، بوی شیرین و پوسیده ای ندارد. در غلظت های کم، بوی خوش گلی دارد.

I
Indolic

به گیاهی با رایحه کافوردار، سبز و خشک گیاهانی مانند اسطوخودوس و رزماری اشاره دارد، در حالی که علفزار مانند رایحه چمن زنی تازه یا برگ‌های خرد شده ، سبز و تند است .

Linear

رایحه ای که در توسعه آن تفاوت چشمگیری ندارد. نت‌های بالایی آن با نت‌های پایین تفاوت کمی دارد ، بنابراین شما بلافاصله شخصیت آن را تجربه می‌کنید. خطی به معنای کسل کننده یا غیر جالب نیست بلکه این به سادگی یک نوع متفاوت از تجربه عطر است.

L
Lactonic

شیری، خامه ای و شیرین است .  رایحه لاکتونیک یادآور محصولات لبنی تازه، پوست نارگیل، بادام یا هلو است، زیرا لاکتون ها به طور طبیعی در محصولات لبنی، گوشت خوک، زردآلو، آلو، هلو، انجیر و سایر میوه ها وجود دارند. به همین دلیل ترکیب هلو و خامه یا انجیر و ژامبون بسیار موفق است.

M
Musky

مشک انواع مختلفی دارد و هر عطری حداقل یکی از آنها را دارد. برخی از مشک ها بوی فلزی و خاکی دارند و برخی دیگر شیرین و کرمی هستند. به عنوان مثال، مشک های سفید رنگ کتانی تازه اتو شده دارند. مشک های درخشان، مشک های درخشان، مشک های خورشیدی و سایر مشک های عجیب و غریب که در توضیحات عطر ظاهر می شوند، معمولاً در دسته مشک های سفید مدرن قرار می گیرند. یکی از متمایزترین عطرهای مشک دار نارسیسو رودریگز برای اواست.

O
Oriental

خانواده عطری که از نت‌های غنی از وانیل، بلسان، چوب صندل، نعناع هندی و مشک برای ایجاد یک هاله‌ی هیجان‌انگیز استفاده می‌کند

P
Petally

احساس نرم و مومی شکل که حس گلبرگ های گل را برمی انگیزد. این یک اصطلاح بسیار رایج است، به خصوص که بسیاری از عطرهای زنانه امروزی باید این احساس را داشته باشند. لذت های استی لادر نمونه خوبی از عطر گلبرگ است

Phenolic

 رایحه دودی، خشک و کمی تند که می تواند برای توصیف نت های چرمی مختلف استفاده شود از جمله در توت سیاه ، چای ، شکلات ، قهوه ، انار و یربا ماته . اغلب در کپی بازاریابی ظاهر نمی شود، اما می توان از آن در الفبای روایح ادکلن برای توصیف رایحه برخی مواد خام استفاده کرد

Powdery

حسی نرم، مه‌آلود و مات که با ترکیب هلیوتروپ، بنفشه، بادام و مشک با نت‌های گیاهی و مرکباتی ایجاد می‌شود. عطرهای پودری می توانند آرایش یا پودر بچه جانسون اند جانسون را نشان دهند.

R
Resinous

اصطلاحی که بوی خشک و تند مواد صمغی مانند کندر و سنجد را توصیف می کند.

Rich

یک اصطلاح کلی که ایده ای از مجلل، سنگینی یا حضور قوی را نشان می دهد. آکورد اصلی در نارسیسو رودریگز برای او       به دلیل دوز سخاوتمندانه مشک غنی است ، در حالی که عطر در کل درخشان به  نظر می رسد درخشان است ، سنگین یا چرب نیست

S
Sillage

ردی که از یک عطر پس از مصرف کننده آن باقی می ماند . عطرهای گرلن الهیور بلو و کالوین کلین ایفوریا عطرهایی با طعم قوی هستند . در حالی که عطر گرلن تونکا امپریال نزدیک به پوست می ماند . عطرهای سبک نیز می‌توانند عطری فوق‌العاده داشته باشند . نمونه‌هایی که عبارت‌اند از : دیور او ساواج و بولگاری او پارفومی او د ورت .

Soapy

اگر تا به حال سعی کرده اید صابون را درست کنید، ممکن است با رایحه ای که هنگام مخلوط کردن روغن ها یا چربی ها با یک محلول قلیایی بلند می شود آشنا باشید. با این حال، صابون های تجاری معمولاً برای پوشاندن این بوی تند معطر می شوند، و وقتی از صابون صحبت می کنیم، منظورمان رایحه های مرتبط با عطر صابون‌های رایج است. این یک اصطلاح مبهم است زیرا صابون نسبت به جایی که در آن بزرگ شده اید بوی بسیار متفاوتی دارد. با این حال، هنگامی که در آمریکای شمالی  از صابون برای توصیف یک عطراستفاده می شود، معمولاً به این معنی است که یک عطر یا آلدهیدی، چرب و مومی است و دارای مشک قوی سفید یا نت شکوفه پرتقال است ، مانند : تیری موگلر کلن، پرادا اینفیوژن دی هوم و شانل شماره ۲۲ .

T
Terpenic

تیز ، کاج و گزنده . اگر تا به حال از محصولات  پاک کننده Pine-Sol استفاده کرده‌ باشید، با این رایحه تند آشنا هستید . . چیزی که جای تعجب دارد این است که در عطرسازی، سطوح ترپنیک در ظریف ترین آکوردهای گلی مانند یاس بنفش و فریزیا ظاهر می شوند. درجه کمی از وضوح می تواند غنای را کاهش دهد و حس های متقابل جالبی ایجاد کند، اما رایحه بیش از حد ترپنیک در یک رایحه خوب خوشایند نیست.

V
White Floral

اصطلاح کلی که شامل گل های خانواده یاس می شود مانند یاس، شکوفه پرتقال، گل سرخ، گاردنیا، فرانجیپانی و … رابرت پیگت فراکاس نمونه ای درخشان از اثر مخدر و سرگیجه این نت ها است.

W
Woody

رایحه خشک و رزین مانند براده های مداد را تداعی می کند. برخی از مواد حتی اگر چوب هم نباشند ، می توانند بوی چوبی داشته باشند . گیاه علف پاتچولی بوی خشک، تند، خاکی و چوبی دارد. ترمه نوعی مشک با ته رنگ قوی چوبی- کهربایی است. از طرف دیگر، چوب صندل بوی چوبی کلاسیک ندارد. این عطر کرمی است که یادآور گلبرگ های گل رز خشک و شیر تازه است. عطر سرج لوتنس فمینیت دو بوا و گرلن سمسارا نمونه‌‌هایی عالی از آکوردهای چوبی هستند که عطر اولی خشک و دومی خامه‌ای است .

Z
Zesty

حسی مرکباتی، گازدار و قابض یادآور پوست رنده شده مرکباتدارد . عطر هرمس او د اورنج ورت ، کلاسیک و مطبوع است .

الفبای روایح در عطرسازی 

ترجمه خانم امینی 

دیدگاهتان را بنویسید